Ce este un Sistem de Management al Calității ?
Sistemul de management al calității este un sistem de management orientat către respectarea de către serviciul/ produsul furnizat către client a tuturor cerințelor acestuia.
Practic sistemul de management al calității este un mod de conducere a organizației orientat către client sau mai bine zis orientat spre respectarea, de către produsul/serviciul furnizat, a tuturor cerințelor clientului.
Structura familiei ISO 9000
Ce este ISO 9001?
Standardul ISO 9001 specifică cerințele generale pentru dezvoltarea, implementarea și îmbunătățirea sistemelor de management al calității, în scopul de a satisface cerințele clienților.
Standardul ISO 9001 poate fi aplicat de către orice organizație care dorește să îmbunătățească funcționarea sa, indiferent de mărimea sau domeniul de aplicare și este cel mai răspîndit standard de management la nivel mondial.
Avantajele obtinute in urma implementării sistemului ISO 9001 sunt:
- Documentarea activităţilor
- Controlul şi monitorizarea proceselor şi produselor
- Coordonarea şi conducerea întregii activităţi a organizaţiei în mod sistematic şi planificat
- O mai bună măsurare a performanţelor
- Identificarea activităţilor şi produselor neconforme
- Asigurarea economiilor importante
- Îmbunătăţirea productivităţii şi eficienţei
- Asigurarea unei gândiri bazată pe risc
- Responsabilizarea angajaţilor, îmbunătăţirea comunicării şi motivării acestora
- Îmbunătăţirea consistenţei performanţelor produselor/ serviciilor
- Creşterea valorii produsului în înţelegerea clientului
- Facilitarea comerţului internaţionale
- Creşterea nivelului de satisfacţie şi percepere a clientului
- Reducerea costurilor (inclusiv a celor ale calităţii)
Ce este certificarea ISO 9001:2015 ?
În înțelesul stric al termenului, certificarea reprezintă recunoașterea unei terțe părți a faptului că organizația aplică un Sistem de Management al Calității în conformitate cu cerințele ISO 9001.
Însă prin certificarea ISO 9001 organizaţia comunică tuturor părților interesate că:
- principalul obiectiv al companiei îl reprezintă calitatea (calitate definită ca respectarea de către produsul/ serviciul furnizat a tuturor cerințelor clientului);
- toate aspectele organizației (performanțele proceselor, competenta personalului, produsele, serviciile) se imbunatatesc in mod continuu.
Avantajele certificării sistemului de management al calităţii ISO 9001:2015:
- veţi remarca creşterea satisfacţiei clienţilor, partenerilor de afaceri si a cerinţelor legale;
- veţi obţine o recunoaştere oficiala a rezultatelor obţinute;
- veţi aparţine unei reţele de parteneri dinamici folosind acelaşi limbaj.
- veţi observa creşterea credibilităţii si a încrederii in calitatea produselor / serviciilor;
- veţi obţine o creştere a valorii firmei (imagine);
- veţi observa o conştientizare mai clara a proceselor organizaţiei, ce implica angajamentul ferm al managementului, definirea clara a responsabilităţilor si autorităţilor, comunicarea interna si externa îmbunătăţită, utilizarea mai eficienta a resurselor si reducerea costurilor de neconformitate;
- veţi crea un cadru pentru îmbunătăţirea continuă;
- vă veţi folosi de o reclamă mascată de plus valoare pe care o aduce prin sine certificarea;
Mituri despre ISO 9001:
-
- ISO 9001 este un <standard de produs.>
- ISO 9001 este o <autorizaţie.>
- Certificarea ISO 9001 este obligatorie.
- Implementarea fără certificare a unui sistem de management al calităţii conform standardelor ISO 9001 nu poate avea vreun impact !
- Implementarea ISO 9001 este foarte scumpă, necesită mult timp, creşte birocraţia şi poate fi inutilă.
- Standardele ISO 9001 sunt destinate doar marilor întreprinderi industriale nefiind utilizabile in cadrul serviciilor (educaţie, turism, îngrijirea sănătăţii, administraţie publice, distribuţie, etc.)
- Educaţia/ învăţământul nu are nimic in comun cu prestarea de servicii
- Asigurarea calităţii (produsului) nu implică necesitatea unui sistem de management al calităţii
- Este necesar un mare consum de timp, de resurse financiare şi umane…
– …pentru a reproiecta in mod repetat procesele organizaţiei
– …pentru a respecta cerinţe inutile pentru noi
– …pentru a identifica, înregistra şi trata neconformităţi reale şi potenţiale, etc.
- Dacă trebuie să documentăm tot ceea ce facem, cum se va mai putea manifesta creativitatea noastră?
- Este necesară angajarea unui Manager pentru asigurarea calităţii, cu normă întreagă.
- Trebuie să instruieşti şi să certifici proprii auditori interni ISO 9001