Noul standard ISO 45001:2018
ISO 45001 se bazează pe OHSAS 1801 – fostul standard de referință pentru sistemele de management al sănătății și securității ocupaționale, dar este un standard nou și distinct, nu este o reviziuire sau actualizare și urmează să fie aplicat de organizații treptat în următorii 3 ani. Prin urmare, organizațiile vor trebui să-și revizuiască gîndirea și practicile actuale pentru a menține conformitatea cu acest nou standard.
ISO 45001 are ca scop să ofere siguranță nu doar angajaților, ci și vizitatorilor sau clienților care au contact direct in organizații. Pentru a obține acest impact, este esențial controlul factorilor în urma cărora pot rezulta boli, leziuni sau chiar deces, prin atenuarea efectelor adverse asupra sănătății corporale, cognitive și mentale ale persoanelor.
CARE SUNT DIFERENȚELE MAJORE DINTRE OHSAS 18001 ȘI ISO 45001?
ISO 45001
• Se bazează pe abordarea procesuală
• Este dinamic în toate clauzele
• Ia în considerare atât riscurile, cît și oportunitățile aferent sănătății și securității ocuoaționale, cît și alte riscuri și oportunități ale sistemului de management
• Include luarea în considerare a punctelor de vedere ale părților interesate
OHSAS 18001
• Se bazează pe proceduri
• Nu este
• Se ocupă exclusiv de riscurile aferent sănătății și securității ocuoaționale
• Nu include
RESPECTAREA PRACTICILOR DIN CADRUL SISTEMULUI DE MANAGEMENT AL SĂNĂTĂȚII ȘI SECURITĂȚII ÎN MUNCĂ (SSM) PRESUPUNE:
- Asigurarea locurilor de muncă sănătoase și sigure;
- Prevenirea rănirii și bolilor cauzate de specificul locului de muncă;
- Minimizarea riscurilor și prevenirea pericolelor ce fac referire la SSM prin respectarea prevederilor măsurilor de prevenție și protectie în mod eficient;
- Managementul riscurilor și oportunităților ce fac referire la sănătate și securitate în muncă.
- Îmbunătățirea și optimizarea continuă performanței sistemului SSM.
Beneficiile cheie ale implementării unui sistem de management bazat pe standardul ISO 45001 includ:
- Reducerea incidentelor la locul de muncă
- Reducerea absentismului și a fluctuației de personal, ceea ce duce la creșterea productivității
- Costuri reduse ale primelor de asigurare
- Crearea unei culturi a sănătății și a securității, prin care angajații sunt încurajați să își asume un rol activ pentru propria sănătate și securitate în muncă
- Angajamentul consolidat al conducerii pentru îmbunătățirea în mod proactiv a sănătații și securității în muncă
- Capacitatea de a respecta cerințele legale și de reglementare
- O reputație sporită a organizației
- Îmbunătățirea moralului personalului