MANAGEMENTUL RISCULUI
Prezent în activităţile umane încă de la începuturile istorice, riscul a influenţat rezultatele acţiunilor, şi atingerea obiectivelor. Managementul riscurilor, ca şi componentă importantă a managementului strategic, are menirea de a se ocupa cu reacţia potrivită la riscuri, utilizând diverse metode şi mijloace analitice şi operaţionale în scopul identificării, prioritizării şi adoptării măsurilor potrivite de evitare a pierderilor şi atingerea obiectivelor organizaţiei.
Managementul riscului permite organizațiilor/companiilor să încerce să se pregătească pentru evenimentele neașteptate, reducând la minimum riscurile și costurile suplimentare înainte de a se întâmpla.
Importanţă
Prin implementarea unui plan de gestionare a riscurilor și luând în considerare diversitatea riscurilor potențiale sau evenimente înainte ca acestea să apară, o organizație poate economisi bani și să-și protejeze viitorul.
Acest lucru se datorează faptului că un plan robust de gestionare a riscurilor va ajuta o companie să stabilească proceduri pentru a evita potențialele amenințări, să-și minimizeze impactul în cazul în care acestea să apară și să facă față rezultatelor.
Această capacitate de a înțelege și controla riscul permite organizațiilor să fie mai încrezători în deciziile lor de afaceri. În plus, principii puternice de guvernanță corporativă care se concentrează în mod special pe gestionarea riscurilor pot ajuta o companie să își atingă obiectivele.
Alte avantaje importante ale managementului riscului includ:
- Creează un mediu de lucru sigur pentru tot personalul și clienți.
- Crește stabilitatea operațiunilor diminuând în același timp, de asemenea, răspunderea juridică.
- Oferă protecție de la evenimente care sunt dăunătoare atât pentru companie, cît și mediul înconjurător.
- Protejează toate persoanele implicate și active de eventuale daune.
- Ajută la stabilirea nevoilor de asigurare ale organizației pentru a economisi pe primele inutile.
Strategii și procese ale managementului riscului
Toate planurile de gestionare a riscurilor urmează aceleași etape care se combină pentru a alcătui procesul general de gestionare a riscurilor:
- Stabilirea contextului.
- Identificarea riscurilor.
- Analiza riscurilor.
- Evaluarea riscurilor.
- Reducerea/tratarea riscurilor.
- Monitorizarea riscurilor.
- Comunicarea și consultarea.
Strategiile de gestionare a riscurilor ar trebui să încerce, de asemenea, să răspundă la următoarele întrebări:
‼ Ce poate merge rău? Luați în considerare atât locul de muncă, cât și munca individuală.
‼ Cum va afecta organizația? Luați în considerare probabilitatea evenimentului și dacă va avea un impact mare sau mic.
‼ Ce se poate face? Ce măsuri pot fi luate pentru a preveni pierderea? Ce se poate face recuperarea dacă apare o pierdere?
‼ Dacă se întâmplă ceva, cum va plăti organizația pentru asta?
Standardele de gestionare a riscurilor au fost elaborate de mai multe organizații, inclusiv Institutul Național de Standarde și Tehnologie (NIST) și Organizația Internațională pentru Standardizare (ISO).
Aceste standarde sunt concepute pentru a ajuta organizațiile să identifice amenințările specifice, să evalueze vulnerabilitățile unice pentru a determina riscul lor, să identifice modalități de a reduce aceste riscuri și apoi să implementeze măsuri de reducere a riscurilor în conformitate cu strategia organizațională.
ISO 31000 este conceput pentru a „crește probabilitatea atingerii obiectivelor, îmbunătățirea identificării oportunităților și a amenințărilor și alocarea și utilizarea eficientă a resurselor pentru tratamentul riscurilor”, conform site-ului web ISO.
Standardele ISO și altele ca acesta au fost dezvoltate la nivel mondial pentru a ajuta organizațiile să implementeze sistematic cele mai bune practici de gestionare a riscurilor. Scopul final al acestor standarde este stabilirea unor cadre și procese comune pentru implementarea eficientă a strategiilor de gestionare a riscurilor.