NECONFORMITATE – REVIZUIRE ȘI ÎNCHIDERE
Auditorii sistemului de management sunt responsabili de revizuirea răspunsului la nonconformitate și verificarea eficacității acțiunilor întreprinse de către organizație/companie.
Organizația/companie trebuie să trateze o neconformitate aplicînd următoarele:
Corecție, | sau | Analiza cauzei, |
Analiza cauzei, și | Corecție, și | |
Acțiune corectivă | Acțiune corectivă. |
Pentru a întelege mai bine cum să aplicăm termenii de mai sus, haideți să ne aducem aminte semnificația acestora.
Neconformitate: neîndeplinirea unei cerințe.
Corecție: acțiune pentru eliminarea neconformității depistate.
Acțiune corectivă: acțiune pentru a elimina cauza neconformității și prevenirea apariției repetate.
Acum analizăm mai detaliat semninficația acestora.
”Corecție” este acțiunea de eliminarea a neconformității depistate. De exemplu, corecție poate implica înlocuirea uneui produs neconform cu unul conform sau înlocuirea absolută a procedurii privind problema depsitată etc.
Acțiunea corectivă nu poate fi aplică fără a analiza cauza apariției neconformității. Sunt mai multe metode și instrumente disponibile pentru organizație/companie pentru determinarea cauzei, de la un simplu brainstorming pînă la mai complexe tehnici sistematice de rezolvare a problemelor, cum ar fi: analiza cauzelor primare(oameni, echipamente, materiale, metode, măsurări, mediu), diagrama pește de os (Fishbone), 5 Why etc.
Amploarea și eficacitatea acțiunilor corective depind de identificarea adevăratei cauze a neconformității. În unele cazuri aceasta va ajuta organizația/compania să identifice și să minimizeze neconformități similare în alte domenii.
În cadrul auditului se verifică dacă organizația/compania a întreprins acțiuni pentru determinarea cauzei neconformității, dacă este sistematică sau accidentală. Dacă un eșec sistematic este tratat ca unul accidental, atunci acțiunea corectivă nu va fi aplicată cu succes și există probabilitatea ca problema să reapară.
De asemenea, în timpul auditului se atrage o deosebită atenție dacă neconformitatea apare datorită aspectelor din interior (din cauza sistemului de managment, inclusiv aplicarea acestuia) sau din exterior(neîntelegerea cerințelor clienților, furnizorilor de către organizație/companie).
Cîteva exemple de cauze a neconformității:
- Calitate proastă a materiei prime, materialelor
- Sisteme de măsurarea inadecvate
- Personal necalificat
- Instruire ineficientă etc.
Astfel, acțiunile corective eficiente ar trebui să prevină reapariția neconformității, prin eliminarea cauzei.
Închiderea neconformităților.
Înainte de a concluziona că neconformitatea e închisă, trebuie de verificat încă o dată conținutul, corecția, analiza cauzei și rezultatele acțiunilor corective. Trebuie de asigurat că există dovezi obiective (inclusiv suportul documental) privind descrierea implementării acțiunilor corective și eficacitatea acestora în prevenirea reapariției neconformității.
Doar cînd situația este satisfăcătoare, ar trebuie de închis neconformitatea.
Pentru mai multe informații vizitați site-ul oficial Organizației Internaționale de Standardizare https://www.iso.org/home.html. Sperăm că articolul va oferit informație utilă pe care o veți putea utiliza.