Noul standard ISO 45001:2018
ISO 45001 se bazează pe OHSAS 1801 – fostul standard de referință pentru sistemele de management al săsnătății și securității ocupaționale, dar este un standard nou și distinct, nu este o reviziuire sau actualizare și urmează să fie aplicat de organizații treptat în următorii 3 ani. Prin urmare, organizațiile vor trebui să-și revizuiască gîmdirea și practicile actuale pentru a menține conformitatea cu acest nou standard.
ISO 45001 are ca scop sa ofere siguranta nu doar angajatilor, ci si a vizitatorilor sau clientilor care au contact direct in organizatii. Pentru a obtine acest impact, este esential controlul factorilor in urma carora pot rezulta boli, leziuni sau chiar deces, prin atenuarea efectelor adverse asupra sanatatii corporale, cognitive si mentale ale persoanelor.
CARE SUNT DIFERENȚELE MAJORE DINTRE OHSAS 18001 ȘI ISO 45001?
ISO 45001
• Se bazează pe abordarea procesuală
• Este dinamic în toate clauzele
• Ia în considerare atât riscurile, cît și oportunitățile aferent sănătății și securității ocuoaționale, cît și alte riscuri și oportunități ale sistemului de management
• Include luarea în considerare a punctelor de vedere ale părților interesate
OHSAS 18001
• Se bazează pe proceduri
• Nu este
• Se ocupă exclusiv de riscurile aferent sănătății și securității ocuoaționale
• Nu include
RESPECTAREA PRACTICILOR DIN CADRUL SISTEMULUI DE MANAGEMENT AL SANATATII SI SECURITATII IN MUNCA (SSM) PRESUPUNE:
- Asigurarea locurilor de munca sanatoase si sigure;
- Prevenirea ranirii si bolilor cauzate de specificul locului de munca;
- Minimizarea riscurilor si prevenirea pericolelor ce fac referire la SSM prin respectarea prevederilor măsurilor de preventie și protectie in mod eficient;
- Managementul riscurilor si oportunitatilor ce fac referire la sanatate si securitate in munca.
- Imbunatatirea si optimizarea continua performantei sistemului SSM.
Beneficiile cheie ale implementării unui sistem de management bazat pe standardul ISO 45001 includ:
- Reducerea incidentelor la locul de muncă
- Reducerea absentismului și a fluctuației de personal, ceea ce duce la creșterea productivității
- Costuri reduse ale primelor de asigurare
- Crearea unei culturi a sănătății și a securității, prin care angajații sunt încurajați să își asume un rol activ pentru propria sănătate și securitate în muncă
- Angajamentul consolidat al conducerii pentru îmbunătățirea în mod proactiv a sănătatii și securității în muncă
- Capacitatea de a respecta cerințele legale și de reglementare
- O reputație sporită a organizației
- Îmbunătățirea moralului personalului